Monday, February 01, 2010

~ penGat uBi Kayu + jaGung N sipuT biJi nangKa ~

Salam als...

Hurm..arini agak mmbosankn..same jek mcm ari2 biasa..well, tgk tajuk n3 aku tuh..haa..mcm biasa la kn, time cuti bru leh tengok akak masuk dapur, tupun time balik umah mak jek la  (erh, mmg tiap2 mggu balik umh mak  pn) ..Utk lauk tghari, aku msk simple sgt la, just ikn kembung msk sos..xtaw nk msk pe dh..tu pun agak lewat sbb mmg xde mood la mikir psl Mr. Z aku...ohyer, kn ari Jumaat tu aku ada beli jagung ngn Mr.Z, memula ingt nk rebus gtu jek, tetiba adik aku yg bgsu tu ckp nk mkn bubur jagung..ok gak kn, lame xmkn bubur jagung, so suh la c Nurul tu kupaskn jagung tu, celah2 tu teringt plak ubi kayu yg ayh aku bwk balik, sape bagi kt dia tah, so terus la dpt idea nk satukn ubi kayu ngn jagung..maka trciptalah bubur / pengat ubi kayu + jagung...hehehe :)
v
v


hehhe..interprem sket ubi kyu n jagung tu..adik aku ckp, sedap la kak..heheheh

Bahan2 dia mcm biasa la kn, suma org reti kot erh, cumanye aku add setengah tin susu pekat, so kurgkn gula pasir la, n santn pekat (sntan readymade jirn sblah umh jual - RM1 sbungkus), so rasa dia mmg ade kelainan la, lemak berkrim, tp xrasa lemak sntan..n x manis sgt la, sesuai la ngn citarasa kami sekeluarga...ubi kayu tu korg rebus la bg empuk dlu, bru cmpur bhn2 lain, last skali bru letak sntan, nk elak dr pecah minyak..mkn pns2, sedp lorh..


Erm, meh nk cte psl siput bji nangka nih plak..korunk pnh tgk x rupe siput neh? mgkin ada yg dh biasa, n mgkin juga yg bru 1st time dgr nama siput ni..sme la mcm aku. ptg Sabtu ritu mak aku g beli siput tu kt umah jiran, kebetulan abg dia nelayan, so banyak gak hasil yg abg jirn aku tu bwk n jual, antaranya ketam n siput biji nangka ni la. murah jek, siput ni sekilo RM2. mak aku pulak, xcited sgt nk rasa, n turut dipengaruhi kwn2 dia yg kata sedp, skali beli, 2kg..banyak taw sbb siput ni ringan jek. sape la nk mkn banyak2, dh la xde sape kt umah..

Nk tgk rupe siput tu?..tgk kt bwh ni k...
v
v
ni rupe sebelum direbus, kulit dia nipis n mudah pecah..aku basuh smpai 5 kali sbb banyak pasir, abis pech2 kulit siput tu..hehhe. ohyer, ala2 siput lala lebih kurg...

                           
ni yg lpas di rebus, dia trbuka dgn sndiri la, sme kn mcm Lala tu..

isi dia, sedp la jugak, manis, lg sedp kalo cicah sos..juga sedp jika di wt msk lomak ciliapi, menurut kata jirn aku tu la...

so mlm tu aku rebus la seperti mana mak aku suruh, cmpur hirisn bwg merh n putih, n beberapa hirisan cilipadi. klu letak serai n halia lg sedp, tp xde plak 2 bnda tu, so bwg n cili jek la..tp mmg banyak la siput tu wlupun sekilo jek yg aku rebus..adik2 aku xbape mkn sgt. aku mkn 2 mgkuk, tupun xbnyk sgt sbb kulit jek beso. ayh aku plak xbrani mkn banyak, dh tua2 kn, jaga kesihatan la..mak aku la yg mkn lebih skit dr kitaorg,. yg lagi sekilo tu xtaw la nk dimsk apa, mayb mak aku kasi jirn2 kot. lgpun siput tu ada yg terasa mcm brpasir jek, tu yg leceh skit nk mkn tu. mayb ada yg belum habis luah pasir dr mulut dorunk kot, tgh2 mkn, tetiba kna sauk dek nelayan kn..kekekek...cian siput2 neh, xsmpt nk tgk ank cucu dorunk..ngeh3 :P


3 comments:

HaSue said...

sedapnya pengat ubi kayu.lama dah akak x makan..kat sini macam susah lak nak dpt ubi kayu..kalo tanam sendiri sure ada kan..hehe

Farid Ahmad said...

woohoo...
daku di kejauhan hy mampu mnelan air liur....
rindu bebenor...
apakan daya...
huhuhu...

cik EPAL said...

bubur tu nampak sedap :)